szybki kontakt    600 92 81 41
kontakt@tech-and.pl 

logotyp

  • baner.jpg

pdfopony_2_2014.pdf

 

 

Prawidłowe podparcie pojazdu podstawą bezpiecznej pracy przy podnośnikach samochodowych.

 

 

 

Zastosowanie przy obsłudze serwisowej i naprawie pojazdów samochodowych w warsztatach podnośników zdecydowanie poprawia komfort i efektywność pracy, lecz jest zarazem, przy ich niewłaściwym i niezgodnym z wymogami bezpieczeństwa i higieny pracy użytkowaniem, źródłem wielu zagrożeń dla pracujących pod uniesionymi na nich pojazdami pracowników.

W podnośnikach najazdowych unoszony do obsługi lub naprawy pojazd samochodowy nie ma zwolnionego zawieszenia, a jego koła osadzone na płytach najazdowych (pomostach) stanowią punkty podparcia. W pozostałych konstrukcjach podnośników, czyli dwukolumnowych oraz podprogowych, a także przy podnośnikach typowo najazdowych, lecz wyposażonych w dodatkowy dźwignik osiowy (do unoszenia jednej osi pojazdu) lub międzyosiowy (do unoszenia obu osi pojazdu) obsługiwany pojazd podnoszony jest z wykorzystaniem odpowiednich punktów podparcia, wyznaczonych konstrukcyjnie przez producenta pojazdu.

Punkty te posiadają odpowiednio wytrzymałą konstrukcję (poprzez specjalne wzmocnienie tej strefy podwozia) oraz zapewniają odpowiednie, proporcjonalne rozłożenie ciężaru, gwarantujące stabilną pozycję pojazdu na podnośniku w trakcie unoszenia i prowadzenia prac obsługowych, a także naprawczych. Z punktu widzenia bezpieczeństwa pracy wykorzystywanie tych punktów podparcia pojazdu jest koniecznością.

W podnośnikach dwukolumnowych unoszenie samochodu realizowane jest przez dwie pary ramion osadzonych na specjalnych wózkach poruszających się w pionie w obu kolumnach. Ramiona umożliwiają obrót w płaszczyźnie poziomej oraz regulację długości, zapewniającą właściwe i dostosowane do wymiarów płyty podwoziowej lub ramy i ulokowanych w niej punktów podparcia unoszonego pojazdu. Na końcach ramion zamocowane są tzw. łapy, będące rzeczywistymi punktami podparcia pojazdu. Łapy wyposażone są w specjalne nakładki gumowe, które zabezpieczają punkty podparcia pojazdu przed zarysowaniem lub wgnieceniem w trakcie unoszenia, ale przede wszystkim ich zadaniem jest amortyzacja drgań przenoszonych z pracującego podnośnika na unoszony pojazd oraz zapewnienie większych oporów tarcia punktów podparcia pomiędzy łapami podnośnika, a podwoziem pojazdu, czyli zapewnienia stabilności podnoszenia pojazdu.

W większości konstrukcji podnośników dwukolumnowych, ze względu na dostosowanie do możliwości obsługi pojazdów z niskim zawieszeniem i małym prześwitem (konieczność obrotu ramion pod pojazdem ulokowanym już na stanowisku unoszenia i ustawienia ich w punktach podparcia) łapy mają najczęściej niewielką wysokość, a nieznaczna regulacja wysokości możliwa jest jedynie poprzez wykręcanie i wkręcanie w gniazda ramion.

Przy obsłudze pojazdów posiadających specyficzną konstrukcję podwozia, najczęściej w pojazdach dostawczych i terenowych, w celu uzyskania prawidłowego podparcia koniczne jest użycie łap z większym zakresem regulowanej wysokości lub zastosowanie odpowiednich przedłużaczy pomiędzy ramionami a łapami. Niestety w praktyce warsztatowej, w celu obsługi tego typu pojazdów bardzo często stosowane są zamiast przystosowanych do tego profesjonalnych przedłużaczy, zupełnie przypadkowe elementy na przykład w postaci drewnianych klocków itp rzeczy. Stosowanie profesjonalnych przedłużaczy ma niebagatelny wpływ na bezpieczeństwo obsługi pojazdu na podnośniku dwukolumnowym.

 

 

 

rubberblocks

 

 

Podkładki umowe (bloki) podnośników podprogowych

 

rubberplate

 

 

Gumowe zabezpieczenia na kolumny podnośników.

 

 

rubberpads

 

Nakładki gumowe na łapy podnośników dwukolumnowych

 

 

Jedna z najbardziej niebezpiecznych sytuacji przy unoszeniu pojazdu na podnośniku dwukolumnowym związana jest właśnie bezpośrednio z niewłaściwym podparciem podwozia i polega na zsunięciu się pojazdu z łap podpierających. Wynika ona głownie z użycia przypadkowych przedłużeń podpierających lub złego stanu technicznego, jak również i źle dobranych nakładek gumowych na łapy. Pojazd unoszony jest stabilnie, tylko wówczas, gdy wszystkie cztery punkty podporowe są miejscami równomiernego przenoszenia obciążeń, zwłaszcza, że na uniesionym samochodzie prowadzone są prace, podczas których w trakcie przyłożonych od spodu pojazdu sił może nastąpić zsunięcie się pojazdu z punktów jego podparcia.

Nakładki gumowe na łapy podnośników dwukolumnowych, jak również i podkłady gumowe (bloki) podnośników podprogowych ulegają w trakcie normalnej eksploatacji podnośników naturalnemu i nieuniknionemu zużyciu. Następuje ono na skutek ścierania oraz przenoszenia znacznych obciążeń i zachodzących w nich naprężeń wewnętrznych materiału (gumy). Dla zapewnienia bezpieczeństwa pracy na podnośnikach konieczna jest więc ich okresowa wymiana.

Użytkownicy podnośników dwukolumnowych w ramach oszczędności nabywają dostępne na rynku tańsze nakładki gumowe na łapy, które w zdecydowanej większości przypadków nie są dostosowane do posiadanych w eksploatowanych przez siebie podnośnikach wymiarów i kształtów łap. Prawidłowo dobrane nakładki gumowe muszą posiadać zarówno właściwe wymiary pod tzw. talerz łapy, jak również i sposób ich mocowania do łap (przewidziane przez producenta podnośnika odpowiednie otwory pod śruby mocujące, czy wypustki zapewniające ich właściwe ułożenie na łapie).

Na rynku wyposażenia warsztatowego pojawiła się niedawno nowa firma, specjalizująca się między innymi w dystrybucji tego typu produktów (nakładek gumowych na łapy podnośników dwukolumnowych, podkładek gumowych podnośników podprogowych: czterokolumnowych i nożycowych, osłon gumowych na kolumny oraz przedłużaczy ramion podnośników dwukolumnowych). Firma posiada w ofercie gumy dopasowane praktycznie do wszystkich typów podnośników samochodowych eksploatowanych obecnie na rynku warsztatowym.

Dzisiejsze konstrukcje podnośników posiadają wystarczająco dużą liczbę zabezpieczeń konstrukcyjnych (bez których nie zostałyby dopuszczone do eksploatacji) zapewniających w pełni bezpieczną pracę przy ich użyciu. Największe zagrożenia przy ich użytkowaniu stwarzają natomiast z pozoru nieistotne szczegóły, na które nie zwracają uwagi ich użytkownicy w warsztatach samochodowych. Do tych niepozornych szczegółów zaliczyć trzeba właśnie aktualny stan zużycia nakładek gumowych na łapy.

Przy podejmowaniu decyzji o zakupie nakładek gumowych na łapy podnośników dwukolumnowych oraz podkładek gumowych podnośników pozostałych konstrukcji nie należy brać pod uwagę wyłącznie ceny. Oszczędzając na zakupie profesjonalnych produktów w tym zakresie naraża się niestety pracujące pod podnośnikami osoby na spore niebezpieczeństwo zagrażające nie tylko ich zdrowiu, ale również i życiu.

 

 

 

Specialequipment

 

 

Przedłużacze do właściwego podparcia unoszonego pojazdu.

 

 

 

PP

 

 

 

Przdłużacz łapy ramienia podnośnika dwukolumnowego

 

 

 

www.tech-and.pl

? Studio WWW 2013. Wykonanie: Studio WWW | Tanie strony www

Szanowni Państwo, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Więcej informacji w Polityce Prywatności.

Akceptuję pliki cookies