szybki kontakt    600 92 81 41
kontakt@tech-and.pl 

logotyp

  • baner.jpg

pdfAS_2015-03.pdf 

 

Dodatkowy osprzęt do wyważarek i montażownic.

 

 

Wprowadzenie w konstrukcjach pojazdów samochodowych do powszechnego użytku opon sezonowych (letnich i zimowych) oraz obręczy ze stopów lekkich, a także opon niskoprofilowych spowodowało nagły wzrost zapotrzebowania na usługi związane z wymianą ogumienia, bowiem przy ich obecnych konstrukcjach bezpieczne (bez możliwości zarysowań i wgnieceń obręczy i uszkodzenia opony) bezpieczne wykonanie tej czynności możliwe jest wyłącznie z użyciem specjalistycznych maszyn i urządzeń. Ponadto, ze względu na osiągane przez współcześnie eksploatowane samochody prędkości jazdy, koła po każdorazowym demontażu opony z obręczy i ponownym jej założeniu musi być odpowiednio wyważone na specjalistycznej maszynie, zwanej wyważarką do kół.

 

WUM3

 

 

Efektem tego było powstanie znacznej ilości typowych serwisów ogumienia oraz doposażenie istniejących już warsztatów w odpowiednie stanowiska obsługowe, świadczące usługi w tym zakresie. W większości przypadków tego typu stanowiska wyposażone są jednak w standardowe montażownice i wyważarki, umożliwiające profesjonalną obsługę najbardziej popularnych typów kół (opon i obręczy, najczęściej stalowych). Coraz częściej w praktyce zdarza się jednak, że do obsługi kół, do serwisów trafiają pojazdy samochodowe z nietypowymi kołami (większymi rozmiarami, kształtem obręczy i innym sposobem ich osadzenia oraz bardzo specyficznymi do obsługi oponami). Prowadząc więc usługi w zakresie obsługi ogumienia warto mieć możliwość obsłużenia również i tego typu kół nietypowych, których jest coraz więcej na rynku. Możliwości takie daje doposażenie posiadanych standardowych maszyn (wyważarek i montażownic) w dodatkowy osprzęt rozszerzający zakres obsługiwanych kół, właśnie o takie rozwiązania.

W celu przeprowadzenia bezpiecznego dla obręczy wykonanych ze stopów lekkich demontażu i montażu opon konieczne jest zastosowanie odpowiedniego wyposażenia dodatkowego montażownicy w postaci stopek montażowych wykonanych z tworzywa sztucznego w miejsce standardowych, wykonanych z metalu lub zastosowanie do stopki metalowej specjalnej wkładki plastikowej na spodzie stopki i plastikowej wkładki umieszczanej w miejsce metalowej rolki oraz nakładek wykonanych z tworzywa sztucznego nasadzanych na metalowe szczęki dociskające obręcz przy jej mocowaniu na stole montażownicy.

Do obsługi opon niskoprofilowych na montażownicy przydatne jest zastosowanie dodatkowej przystawki, zapewniającej odpowiedni docisk bardzo sztywnego boku tego typu opon. Alternatywnym rozwiązaniem, bardzo wspomagającym obsługę opon niskoprofilowych na montażownicach nie posiadających dodatkowego ramienia jest wykorzystywanie dodatkowych docisków ręcznych, wykonanych z tworzywa sztucznego, twz. trzeciej ręki, które zakłada się na obwodzie obręczy w trakcie obsługi takich opon.

W przypadku wyważarek, dodatkowy osprzęt obejmuje asortyment związany z osadzeniem i centrowaniem koła na wale wyważarki. To właśnie od niego uzależniona jest dokładność przeprowadzenia całego procesu wyważenia. W praktyce przyjmuje się, że otworem bazowym mocowania koła na wale wyważarki jest środkowy otwór obręczy, tzw. przelotowej. Centrowanie koła realizowane jest z użyciem stożków i dociskowego uchwytu szybko-mocującego. W przypadku obręczy ze zdeformowanym otworem środkowym osadzenie koła na nim powoduje nieprawidłowe centrowanie koła na wale wyważarki. Powoduje to nierównomierny rozkład mas wirujących koła i powstawanie dodatkowego niewyważenia.

W takich przypadkach, jak również w sytuacji, gdy obręcz koła nie posiada otworu środkowego (najczęściej w samochodach francuskich) zaleca się stosowanie dodatkowego uchwytu trzpieniowego, umożliwiającego zamocowanie koła na wale wyważarki wyłącznie z użyciem otworów mocujących koło do piasty z pominięciem środkowego. Uchwyty trzpieniowe tego typu umożliwiają mocowanie i wyważanie kół posiadających obręcze mocowane za pomocą 3,4 lub 5 otworów, czyli w zasadzie wszystkich kół samochodów osobowych. Uchwyty trzpieniowe wykonane są w postaci tarczy z trzpieniami przesuwnymi, umieszczonymi w rowkach prowadzących. Ustawienie trzpienia na konkretną średnicę odbywa się bezstopniowo. Liczba ramion z trzpieniami uzależniona jest od liczby otworów w tarczy koła i zgodna jest z ich rozstawem, który mierzony jest z użyciem specjalnej suwmiarki.

 

WZU

 

Opcjonalnego wyposażenia wyważarki wymaga również wyważanie kół do samochodów dostawczych, w których obręcze kół posiadają znacznie większy otwór centralny niż koła samochodów osobowych. Do ich prawidłowego osadzenia na wale wyważarki i właściwego wycentrowania ich gwarantującego poprawność przeprowadzonego wyważenia konieczne jest zastosowanie odpowiednio dużego stożka i flanszy, poszerzających zakres uchwycenia i dociśnięcia obręczy koła.

 

WSK

 

 

WSB

 

Zupełnie odrębnego wyposażenia opcjonalnego wymaga obsługa w serwisie ogumienia kół motocyklowych. Obsługa tego typu kół możliwa jest po doposażeniu posiadanej wyważarki i montażownicy w odpowiedni zestaw uchwytów.

W przypadku montażownicy dodatkowe wyposażenie umożliwiające obsługę kół motocyklowych obejmuje specjalną stopkę montażownicy o mniejszych rozmiarach i nieco innym ukształtowaniu oraz odpowiednie nakładki na szczęki, umożliwiające uchwycenie obręczy kół motocyklowych, różniących dię kształtem od tradycyjnych obręczy kół samochodowych.

Wyważenie kół motocyklowych na tradycyjnych wyważarkach jest możliwe wyłącznie po doposażeniu jej w odpowiednią przystawkę umożliwiającą prawidłowe osadzenie koła na wale wyważarki. Ze względu na odmienność budowy obręczy motocyklowych, nie ma możliwości osadzenia ich na wale wyważarki przy użyciu tradycyjnych stożków i uchwytów stosowanych w wyważarkach przeznaczonych do obsługi kół pojazdów samochodowych. Do obsługi kół motocyklowych stosowane są specjalne zestawy uchwytów posiadających odpowiednie rodzaje stożków, tulejek, wałków i nakrętek mocujących umożliwiających osadzenie koła motocyklowego na wale wyważarki. Wśród uchwytów mocujących koła motocyklowe na wale wyważarki wyróżnić można w zasadzie trzy ich rozwiązania konstrukcyjne:

- do kół szprychowych – mocujące koła za pomocą wałka centrującego i specjalnych szpilek chwytających szprychy,

- do wszystkich typów kół motocyklowych – mocujące koła z użyciem wałka centrującego i dwóch uchwytów obejmujących oponę z wykorzystaniem siłowników sprężynowych,

- do wszystkich typów kół motocyklowych – mocujące koła z użyciem wałka centrującego i dwóch uchwytów obejmujących oponę z wykorzystaniem siłowników teleskopowych.

Do niektórych wyważarek uniwersalnych większej konstrukcji stosowane są również opcjonalnie uchwyty do precyzyjnego osadzania kół samochodów ciężarowych.

 

 

WUM4

 

 

www.tech-and.pl

? Studio WWW 2013. Wykonanie: Studio WWW | Tanie strony www

Szanowni Państwo, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Więcej informacji w Polityce Prywatności.

Akceptuję pliki cookies